Soli Deo Gloria

Din El, prin El si pentru El sunt toate lucrurile. A Lui sa fie gloria in veci! Amin. Rom.11.36

Teologia de “sub Soare” si “goana dupa vant”

Posted by Calea Domnului on September 2, 2008

La mesajul “De vorba cu martorii lui Iehova”  am primit de la Alice mesajul de mai jos. Ma folosesc de el ca sa ilustrez, sper eu o problema de argumentare a crezului iehovist in ce priveste viata de dupa moarte. Nu stiu daca Alice esti sau nu martor al lui Iehova dar ma folosesc de comentariul tau intrucat multi dintre noi am intalnit si vom mai intalni tipul acesta de argument in discutiile cu ei.

La sfarsitul mesajului am pus si un videoclip potrivit cu subiectul, o cantare a lui Adi Gliga. Merita sa ascultati mesajul cantarii lui.

alice_31 Says:
September 1, 2008 at 7:48 pm e

Nu exista rai sau iad pentru morti: “Cei vii, in adevar, macar stiu ca vor muri; dar cei morti nu stiu nimic , si nu mai au nici o rasplata, fiindca pana si pomenirea li se uita” (Eclesiastul 9:5)
” Tot ce gaseste mana ta sa faca, fa cu toata puterea ta! Caci in locuinta mortilor, in care mergi, nu mai este nici lucrare, nici chibzuiala, nici stiinta, nici intelepciune!”(Eclesiastul 9:10)
In Apocalipsa 21:1-8 se explica foarte bine viata noua ce va veni dupa judecata , pe pamant bineanteles, nu in cer, iad sau rai…si se vorbeste chiar si de a doua moarte….oricum in Geneza sunt date coordonatele locului unde a fost Gradina Edenului, adica paradisul sau raiul – Geneza 2:10-14…cred ca undeva prin actuala Turcie…deci tot pe pamant…
Corect este:”Adevarat iti spun astazi: vei fi cu mine in Rai (Paradis)”- Luca 23:43, pentru ca dupa 3 zile de la moartea sa, Isus i-a spus Mariei Magdalena:”…caci inca nu M-am suit la Tatal Meu…”(Ioan 20:17)

 

Raspunsul meu:

Pentru inceput, Alice tu cum crezi ca este corect: “Adevarat iti spun astazi…” sau “adevarat iti spun, ca astazi vei fi cu mine in rai…”. Cum este logic? Exista si varianta “Adevarat iti spun maine…”? Nu este normal ca atunci cand spui, spui astazi? De ce crezi ca Domnul Isus pe cruce ar mai fi trebuit sa-i aminteasca talharului la ce timp si cand vorbea? 

Atentie teologilor! Pentru a face teologie nu este suficient sa avem cap. Ne trebuie si o doza suficienta de “bun simt.” Iar daca vrem ca teologia noastra sa aduca viata si nu moarte, pe langa toate acestea trebuie calauzirea Duhului Sfant si glorificarea Domnului Isus.

Hai sa mergem la problema noastra acum:

Alice, dupa parerea ta care dintre cele doua Testamente ofera mai multa si mai clara informatie despre viata de dupa moarte, Noul sau Vechiul?

O a doua intrebare, daca intr-adevar revelatia lui Dumnezeu pentru oameni este progresiva (adica cu timpul Domnul ne-a descoperit mai mult decat la inceputuri), unde ne-am astepta noi sa gasim mai multe claritate asupra doctrinei despre viata de dupa moarte: in Vechiul sau in Noul Testament?

Presupun ca raspunsul celor mai multi este evident: Noul Testament.

Eu unul, daca ma apropii de Scripturi cu scopul de a ma lasat invatat (si nu de a-mi justifica propriile opinii) nu m-as duce la Eclesiastul sa invat teologie sau, cel putin as tine cont de contextul si starea autorului care a scris-o.

Mesajul ei: sa nu faci ca mine!

Este Eclesiastul o carte inspirata? Este voia lui Dumnezeu sa fie in Scripturi? Raspunsul meu este Da. Exista insa doua moduri prin a oferi invatatura: oferind exemplul bun pentru a fi urmat si exemplul rau pentru a nu fi urmat. Eclesiastul este incadrat la cazul al doilea.

1. Eclesiastul prezinta ceea ce eu am numit “teologia de sub Soare.” Dupa ce am citit comentariul tau am recitit Eclesiastul si, la simpla lectura am observat ca de cel putin 30 de ori se repeta expresia “sub Soare” sau “sub ceruri” (1.3,9,13,14; 2.3,11,17-20…etc).

2. O alta expresie care se repeta este “am vazut…, am mai vazut…, m-am uitat apoi…, am mai vazut…etc” (1.14; 2.11; 3.16; 4.1…etc). Este clar pentru mine ca scopul lui Solomon a fost sa analizeze viata de “sub Soare” si apoi sa traga anumite concluzii din ea asa cum de fapt afirma el inca din inceputul scrierii sale: 1.13 Mi-am pus inima sa cercetez si sa adancesc cu intelepciune tot ce se intampla sub ceruri… Pozitia lui Solomon nu este nici de cum aceea de teolog ci mai degraba este pozitia omului de rand care vrea sa intelega sensul vietii sub Soare.

3. Solomon se aseaza in pozitia de observator si analizeaza viata de sub Soare din perspectiva “omului de sub Soare.” De aceea nu este de mirare ca a ajuns la concluzia: “totul este desertaciune si goana dupa vant“, refren repetat de mai multe ori.

Ce invat eu din cartea Eclesiastul? Daca ma uit si analizez “viata de sub Soare” din perspectiva “omului de sub Soare” (adica a omului firesc) in mod automat ajung la concluzia “totul este desertaciune si goana dupa vant.” Eu cred ca asta este mesajul cartii. Noi insa desi “traim sub Soare” totusi “ne gandim la lucrurile de sus nu la cele de pe Pamant…”(Col.3.1-2)

Autorul cartii

Solomon este omul “tarat de iubire” care ajunge sa se inchine idolilor (1Imp.11.2) si astfel sa manie pe Dumnezeu: “Domnul S-a maniat pe Solomon pentru ca isi avatuse inima de la Domnul Dumnezeul lui Israel care i se aratase de doua ori…”(1Imp.11.9)

Teologia omului de sub Soare este teologia omului fara Dumnezeu, a omului ce traieste in pacat. Nu este nimic nou. Da, tot mai des auzim si astazi oameni care zic “aici e raiul aici e iadul” pe cand Domnul Isus spunea “acolo va fi plansul si scrasnirea dintilor”, “acolo si atunci” nu “aici si acum.”

Disonanta teologica cu intregul Scripturii

2Petru 1.20 sa stiti ca nici o proorocie din Scriptura nu se talcuieste singura caci nici o proorocie n-a fost adusa prin voia omului ci oamenii au vorbit de la Dumnezeu, manati de Duhul Sfant.

Cat priveste Solomon in perioada aia ma tem ca nu era calauzit de Duhul Sfant. Un om in pacat nu poate fi locuit de Duhul. Totusi Scripturile trebuie privite in ansamblul lor. Ce zici de asta:

Ecl.2.14 inteleptul isi are ochii in cap iar nebunul umbla in intuneric dar am bagat de seama ca si unul si altul au aceeasi soarta. [Asa ne invata Scripturile? Da, mentalitatea “omului de sub Soare” nu poate fi alta insa Scripturile ne invata cu totul altceva.] vezi Ps.73, 1Pet.4.1-6

Ecl.3.18-19 oamenii sa vada ei insisi ca sunt niste dobitoace, caci soarta omului si a dobitocului este aceeasi. Aceeasi soarta au amandoi; cum moare unul asa moare si celalalt. Toti au aceeasi suflare si omul nu intrece cu nimic pe dobitoc caci totul este desertaciune. [Imi pare rau dar trebuie sa-l contrazic pe Solomon. Poate ca era beat si obosit dupa petrecere. Biblia imi spune mie ca “omul a fost facut dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu.” Ce-i drept sunt unii care cred ca noi ne tragem din maimuta dar, eu unul, nu mai gandesc ca “omul de sub Soare” intrucat am fost nascut de sus. Poti sa-mi spui ce vrei dar eu nu cred ca pisicile si cainele meu au aceeasi valoare ca mine, nici macar impreuna.]

Ecl.3.21 Cine stie daca suflarea omului se suie in sus si daca suflarea dobitocului se coboara in jos in pamant? [Da, omul robit de pacate nu mai stie nimic. Gandeste ca animalul si se considera animal. Dar se pare ca Solomon se trezeste spre finalul cartii si in ultimul capitol isi aminteste ca “tarana se intoarce in tarana si sufletul la Dumnezeu care l-a dat.”(12.7)

Mai sunt si alte exemple insa ma rezum doar la acestea. Sfatul meu este totusi “sa fim sinceri cu noi insine si cu Dumnezeu.” Numai omul ce traieste in pacat poate gandi ca Eclesiastul in prima parte a cartii sale.

Ma adresez in special martorilor lui Iehova care isi sapa temelia credintei lor in invatatura unei carti ca Eclesiastul. Daca voi luati Ecl.9.5,10 ca argument ca nu exista rai si iad, atunci de ce nu luati sfatul lui Solomon pe care il gasiti tot in Eclesiastul: 8.15 Am laudat dar petrecerea, pentru ca nu este alta fericire pentru om sub Soare decat sa manance si sa bea si sa se veseleasca… Asta sa fie fericirea omului? Da, daca totul ar fi doar viata de “sub Soare”. Asa gandeste omul fara de Dumnezeu: mananca, bea si veseleste-te caci maine vom muri.

Eclesiastul este teologia omului de sub Soare ce analizeaza viata oamenilor de sub Soare dar care se adancesc totusi in intuneric. Domnul Isus a coborat sub Soare ca sa ne aduca lumina vesniciei.

Citeste Evangheliile si acolo vei vedea cum se vede viata “din Ceruri“!

Citeste Epistolele Noului Testament si vei gasi oameni care n-au spus niciodata “totul este desertaciune si goana dupa vant” ci unii care “au luptat dar nu ca unii care lovesc in vant.”

Citeste Invataturile apostolilor si vei observa ca sursa invataturii lor nu este “am vazut…”, nu analiza personala ci “am primit de la Domnul ce v-am invatat…”

Nu-ti baza teologia si credinta vietii tale pe invatatura lui Solomon din Eclesiastul fara sa o interpretezi corect pentru ca s-ar putea sa ajungi sa spui la fel ca si el “totul este desertaciune si goana dupa vant.”

One Response to “Teologia de “sub Soare” si “goana dupa vant””

  1. Sabina said

    Multumesc, Mihail. E usor sa cazi in plasa pretextului daca inclini sa aprobi teologia timpurie a lui Solomon – de altfel, cel intelept. In prezent, imi aproba cautarile in primele 3-4 capitole din Eclesiastul si-mi scuza orientarea inspre “sub soare” si ancorarea in resurse materiale de bucurie ramanand insa constienta ca

    Orice lucru El îl face frumos la vremea lui; a pus în inima lor chiar şi gândul veşniciei, măcar că omul nu poate cuprinde, de la început până la sfârşit, lucrarea pe care a făcut-o Dumnezeu.
    Am ajuns să cunosc că nu este altă fericire pentru ei decât să se bucure şi să trăiască bine în viaţa lor;
    dar şi faptul că un om mănâncă şi bea şi duce un trai bun în mijlocul întregii lui munci, este un dar de la Dumnezeu.
    Am ajuns la cunoştinţa că tot ce face Dumnezeu dăinuieşte în veci, şi la ceea ce face El nu mai este nimic de adăugat şi nimic de scăzut, şi că Dumnezeu face aşa pentru ca lumea să se teamă de El.

    Eclesiastul 3:10-14

Leave a Reply

 
