Soli Deo Gloria

Din El, prin El si pentru El sunt toate lucrurile. A Lui sa fie gloria in veci! Amin. Rom.11.36

Cum sa raspundem intelept

Posted by Calea Domnului on March 8, 2008

Capcane in evanghelizarea personala

Ep.3

In inima lui Nicodim se framanta o sumedenie de intrebari care-si doresc raspuns. Lucrul acesta este normal si este un semn bun- omul gandeste. Cand ratiunea lucreaza se nasc tot felul de intrebari si tot felul de raspunsuri. Unele dintre intrebari au fost deja puse iar altele vor veni curand. Probabil ca la primele intrebari vei raspunde cu usurinta iar la urmatoarele vei intampina dificultati.

In functie de natura intrebarilor (deci nu de nivelul nostru de cunostinte) exista cateva moduri intelepte de a raspunde intrebarilor lui Nicodim:

Afirmatii absolute

Cand este vorba despre iertarea pacatelor, credinta-increderea in Domnul Isus, Jertfa Domnului Isus, primirea Duhului Sfant, mostenirea vietii vesnice- acest gen de subiecte si intrebarile in aceste domenii trebuie sa primeasca raspunsuri absolute.

In domeniul acesta se cere certitudine si nu este permis cu nici un chip indoiala sau incertitudinea. Indoiala si incertitudinea in acest domeniu poate fi un semn al unei invataturi gresite.

Ex- ai pacatele iertate? Unde ajungi in rai sau in iad? De obicei majoritatea raspuns- „nu stiu, Dumnezeu stie!” Fals. In aceste domenii Biblia arata certitudine:

1Ioan 5.12-13 Cine are pe Fiul are viata. Cine n-are pe Fiul lui Dumnezeu n-are viata. V-am scris aceste lucruri ca sa stiti ca voi care credeti in Numele Fiului lui Dumnezeu aveti viata vesnica.

Alte referinte: Ioan 3.16; Rom.8.9-11, 14-17; 1Ioan 3.1-3

In sepcial evanghelia si epistolele lui Ioan care abordeaza in mod deosebit subiectul credintei- aici gasim de multe ori expresia „sa stiti, stim, credem ca…etc”

O parere personala

Am fost intrebat insa ce parere am despre vorbirea in limbi, minuni, Imparatia de 1000 de ani, Necazul cel mare…etc.

Cand este vorba de subiecte de acest gen imi exprim doar parerea personala pe care nu o impun si nici nu am pretentii sa o impartaseasca si altii. Daca voi trai pe pamant 1000 de ani sau daca voi merge in cer- nu stiu inca. Nu pot spune ca nu ma intereseaza. Ma intereseaza. Nu stiu cum va fi dar stiu ca va fi bine si ca va intrece asteptarile mele.

Cand raspuns la astfel de intrebari trebuie sa specific „este parerea mea personala.” Si apostolul Pavel a practicat asta si chiar Domnul cere asta.

1Cor. 7.12 Celorlalti le zic eu, nu Domnul….

Ieremia 23.28 Proorocul care a avut un vis sa istoriseasca visul acesta si cine a auzit Cuvantul Meu sa spuna intocmai Cuvantul Meu. Pentru ce sa amesteci paiele cu graul?- zice Domnul

Nu stiu

Este o varianta de raspuns mai putin placuta dar n-ar trebui sa fie asa. Nu trebuie sa ne fie rusine sa recunoastem ca nu stim. Suntem oameni. Noi insine trebuie sa crestem in cunoastere. A fi mantuit nu inseamna si a fii atotstiutor.

-dar voi cauta sa afla

Unele dintre lucrurile pe care nu le stim trebuie sa ajungem sa le aflam.

-pentru ca ne sunt interzise

Unele dintre lucrurile pe care nu le stim, chiar daca am vrea sa le stim nu le putem afla.

Fapte.1.7 …Nu este treaba voastra sa stiti vremurile sau soroacele. Pe acestea Tatal le-a pastrat sub stapanirea Sa.

Nu are rost nici macar sa-mi dau cu parere cu privire la vremuri si soroace sau alte lucruri despre care Biblia imi spune clar ca nu trebuie sa stiu.

-pentru ca nu le putem cuprinde

Cum este Tatal, Fiul si Duhul Sfant un Singur Dumnezeu si totusi trei Persoane? Nu stiu sa explic dar cred ca sunt.

Deut.29.29 Lucrurile ascunse sunt ale Domnului Dumenzeului nostru  iar lucruile descoperite sunt ale noastre si ale copiilor nostri pe vecie ca sa implinim toate cuvintele legii acesteea.

Nu pot raspunde la toate intrebarile mai ales cele legate de natura lui Dumnezeu sau planurile Sale. Faptul acesta insa il consider un lucru bun si normal atunci cand vorbim despre o credinta de natura divina.

Ca sa pot oferi rapsuns la orice intrebare despre Dumnezeu asta ar presupune ca eu sa inteleg pe Dumnezeu pe deplin. Ca sa inteleg pe deplin pe Dumnezeu trebuie ca eu sa fim mai mare ca El.

Ex- eu pot intelege un caine dar el pe mine nu. Intotdeauna cel mai superior poate cuprinde inferiorul dar niciodata invers.

Pe langa asta, daca eu as putea intelege pe deplin pe Dumnezeu, daca eu as putea cunoaste pe deplin pe Dumnezeu asta m-ar face capabil sa stapanesc pe Dumnezeu. Ceea ce cunoastem stapanim. Lucrul acesta insa niciodata nu va fi posibil.

Totusi ma bucur ca nu pot raspunde la toate intrebarile- misticul si transcendentul ramane un aspect esential al credintei adevarate in Dumnezeu.

-si nu cred ca este important.

Exista situatii cand unii pun tot felul de intrebari fara rost si vor sa afle „cati ingeri danseaza pe varful unui ac” sau alte lucruri de genul asta.

1Tim.6. 3 Dacă învaţă cineva pe oameni învăţătură deosebită, şi nu se ţine de cuvintele sănătoase ale Domnului nostru Isus Hristos şi de învăţătura care duce la evlavie,  4 este plin de mîndrie, şi nu ştie nimic: ba încă are boala cercetărilor fără rost şi a certurilor de cuvinte, din cari se naşte pizma, certurile, clevetirile, bănuielile rele,  5 zădarnicile ciocniri de vorbe ale oamenilor stricaţi la minte, lipsiţi de adevăr şi cari cred că evlavia este un izvor de cîştig. Fereşte-te de astfel de oameni.

Nu prezinta interes

Unii vor aborda subiecte extrabiblice. Vor sa discute despre „Codul lui DaVinci” profetiile lui Nostradamus, genetica sau alte lucruri de genul asta. In masura in care cunoastem ne vom implica in astfel de subiecte doar in masura in care ne ajuta sa ne intoarcem la adevarurile Scripturii.

2Tim. 6.Timotee, …fereste-te de flecariile lumesti si de impotrivirile stiintei pe nedrept numite astfel…

Uneori spun foarte clar „nu ma intereseaza, nu prezinta interes pentru mine, nu consider ca merita atentia…” Cand intrebarile sunt puse pe baza Scripturilor nu-mi pot permite sa spun asta insa acelea care nu-si au originea in Scripturi primesc uneori un astfel de raspuns.

One Response to “Cum sa raspundem intelept”

  1. Anna said

    Indiferent ce spuneti despre Martori si despre duhul si/sau spiritul sfant,cum vreti sa-l numiti,in opinia mea consider ca Martorii incearca cu tot sufletul sa respecte ce spune Biblia-unica indreptatita sa vorbeasca-ei sunt buni cetateni,manifesta o iubire autentica unii fata de altii Ioan 13:35(nu una ipocrita cum fac aproape toate religiile lumii),isi bazeaza toata doctrina doar pe Biblie,daca nu ma credeti luati Biblia voastra si urmariti in ea.Ei se inchina numai Dumnezeului lor IEHOVA si fac cunoscut acest nume cititi Matei 4:10 daca vreti.Accepta pe Isus drept mijlocul de salvare oferit de D.zeu asa cum demonstreaza Faptele Ap.4:12(ei cred cu tarie aceasta!)Au ales sa se mentina separati de lume in sensul ca nu participa in politica,nu intra in razboaie pentru ca ar fi ca si cum ar lupta impotriva semenilor lor pe care Biblia spune sa-i iubeasca nu sa ne razboiasca cu ei!!!Adevaratii continuatori ai lui Isus predica Regatul lui D.zeu drept unica speranta a omenirii Matei 6:10,Daniel 2:44.Personal,am deplina certitudine ca Martorii lui Iehova practica inchinarea aprobata de D.zeu.ISAIA 43:10.Cred ca data viitoare cand se vor prezenta la usa noastra sa fim mai plini de comprehensiune si sa nu mai creem disensiuni, petru ca ei predica mesajul lui D.zeu nu al oamenilor!!!Mi-am pus si eu unele intrebari cu privire la ei si am gasit raspunsuri satisfacatoare dar nu la ei, ci pur si simplu in Biblia mea,si in istorie.Un psihanalist renumit spunea odata ca:”numai cei care nu cunosc un lucru sau pur si simlu nu sunt pregatiti sa faca cunostinta cu el,il declara din start neadevarat,incorect sau desuet”!cata dreptate a avut omul asta!!!Mai pe scurt nu putem admira ceva ce nu intelegem,deoarece admiratia este suprema bucurie a intelegerii!Incercati sa-i intelegeti sau mai exact sa ascultati cum ne vorbeste D.zeu prin Biblie.Stiati ca nici pe Isus nu l-au ascultat unii oameni din timpul sau?Eu m-am intrebat de ce?Am gasit raspunsul si vi-l recomand cu caldura si voua stimabililor Ev.dupa Ioan 8:42-47.Cum i-au multumit iudeii ca le-a spus adevarul pe fata?cititi in continuare…Sa nu impingem ignoranta in paroxism oameni buni!Si chiar si asa fiind,in masura in care avem cunostinta sa continuam sa mergem ordonat fiecare in directia lui,fara sa dam altora branci.

Leave a Reply

 
