Soli Deo Gloria

Din El, prin El si pentru El sunt toate lucrurile. A Lui sa fie gloria in veci! Amin. Rom.11.36

Aparenta scapare a harului

Posted by Calea Domnului on November 6, 2007

De multe ori si eu in trecut, inlantuit fiind de puterea pacatului si fascinat de “placerea de o clipa a acestuia” am cautat cu insistenta cadrul teologic, doctrinar care sa-mi permita implinirea poftelor pacatoase ale firii dar in acelasi timp sa raman in pace si cu Domnul. “Cine cauta gaseste, nu-i asa?” Am gasit in cele din urma “o fisura, o bresa, o scapare” in minunata doctrina a harului, principul distinctiv al (neo)protestantilor spre deosebire de cultele istorice. Iata formularea:”Sa obtin ceea ce-mi doresc acum si ma voi pocai mai tarziu.”

Era teologia personala secreta. Ea de obicei nu se prezinta de la amvon si nici in cartile de teologie sistematica nu poate fi gasita insa este larg raspandita desi nepredicata. Philip Yancey cu intelepciunea proorocului Natan de alta data, prin intermediul ilustratiilor ne ajuta sa oferim singuri raspuns referitor la “dilema aparentei scapari a harului.”

(citatele sunt din Tulburatoarele descoperiri ale harului, Philp Yancey)

„…sa obtin ceea ce-mi doresc acum si sa ma caiesc mai tarziu. La inceput nu e decat o idee sireata intr-un cotlon al cugetului. Imi doresc acest lucru. Da, stiu pe undeva ca gresesc. Pe de alta parte, de ce n-as face-o? Oricum voi fi iertat mai tarziu. Ideea se transforma in obsesie si iata cum, in cele din urma, harul se preschimba intr-un permis de libera trecere spre „desfranare.” (pg.158)

Orice ticalos va spune:”Mie imi place sa savarsesc omoruri iar lui Dumnezeu Ii place sa le ierte. Lumea e, intr-adevar, minunat alcatuita.'” (pg.152)

„De ce sa mai fii bun cata vreme stii dinainte ca vei fi iertat? De ce te-ai mai stradui sa fii asa-cum-te-vrea-Dumnezeu cata vreme El te accepta asa-cum-esti?”(pg.159)

Un condamnat pe viata- o crima in plus

„…Intr-o zi, fara a fi provocat, acesta s-a repezit asupra unui alt puscarias si, snopindu-l in bataie, i-a curmat viata. Transportat  de autoritati inapoi pe continent, ucigasul si-a marturisit, concis si calm fapta in fata instantei. Nu dadea nici un semn de remuscare si nega ca ar fi avut ceva impotriva victimei. „Atunci, de ce?” l-a intrebat nedumerit judecatorul. „Care a fost motivul?”

Detinutul i-a raspuns ca se saturase de viata pe insula, un loc binecunoscut pentru asprimea conditiilor si nu mai vedea ce rost are sa mai traisca. „Da, da, asta inteleg” i-a spus judecatorul. „E limpede ca te-ar impinge sa te arunci in ocean. O crima insa? De ce o crima?”

„Pai, m-am gandit asa” a spus detinutul. „Sunt catolic. Daca ma sinucid ajung direct in iad. Dar daca omor pe cineva ma intorc la Sydney si ma spovedesc unui preot inainte de executie. Astfel Dumnezeu ma va ierta.” (pg.151)

Daniel- divort ca sa ma casatoresc. Ma va ierta?

Posibilitatea “abuzului de har” mi-a devenit cu acuitate limpede in urma conversatiei avute cu un prieten pe care il noi numi aici Daniel. Ne aflam intr-un restaurant si se facuse tarziu, iar Daniel tocmai imi marturisea ca hotarase sa-si paraseasca sotia dupa 15 ani de casnicie. Gasise o fameie mai tanara si mai draguta, de genul celor care „imi dau senzatia ca traiesc cu adevarat asa cum nu mi s-a mai intamplat de ani intregi.” Nu se putea spune ca intre el si sotia sa aparusera incompatibilitati ireconciliabile. Avea nevoie, pur si simplu de o schimbare asemenea oricarui barbat innebunit dupa ultimul model al vreunei masini.

Crestin fiind Daniel stia prea bine ce consecinte implica din punct de vedere personal si moral gestul respectiv. Decivia sa de a-si parasi familia avea sa le provoace sotiei si celor trei copii ai sai rani de nevindecat. Cu toate acestea, spunea el, forta de atractie a tinerei femei, exercitata parca de campul unui magnet urias i se parea irezistibila.

Am ascultat coplesit de tristete si durere povestea lui Daniel incercand fara prea multe cuvinte sa constientizez gravitatea situatiei. Apoi, la desert, a aruncat bomba: „de fapt Philip, mi-am facut un plan. Am vrut sa te intalnesc in seara asta pentru a-ti pune o intrebare care ma chinuie de ceva vreme. Stiu ca studiezi Biblia. Crezi ca Dumnezeu poate ierta un lucru atat de ingrozitor cum este cel pe care am de gand sa-l fac?”

Intrebarea lui Daniel se zvarcolea pe masa ca un sarpe viu si mi-au trebuit trei cesti de cafea inainte de a ma incumeta sa-i dau un raspuns. M-am straduit in tot acest rastimp sa inteleg cat mai bine care ar fi consecintele unei asemenea atitudini fata de har. Cum as putea sa-l conving pe prietenul meu ca e pe cale sa savarseasca o greseala teribila cata vreme stie ca va avea oricand parte de iertare? Sau, daca ma gandesc la evenimentul sinistru din Australia …ce-l poate opri pe detinut sa comita o crima, o data ce stie dintru inceput ca va fi iertat?”

…La cateva luni dupa aceasta conversatie Daniel a hotarat intr-adevar sa se desparta de familie…insa Daniel nu pare sa fie atat de liber pe cat isi inchipuise. Pretul acestei „libertati” a insemnat a le intoarce spatele oamenilor care l-au iubit mai presus de orice. Imi spune totodata ca Dumnezeu nu face deocamdata parte din viata lui. „Poate mai tarziu” adauga el. (pg.153-154 Tulburatoarele descoperiri ale harului, Philip Yancey)

Raspunsul

„Sa zicem ca in noapte nuntii un mire i-ar adresa miresei sale urmatoarele cuvinte:’Draga mea, te iubesc la nebunie si de-avia astept sa-mi petrec viata alaturi de tine. As vrea sa lamuresc totusi cateva amanunte. Acum, ca suntem casatoriti, pana unde pot sa merg cu celelalte femei? Pot sa ma culc cu ele? Sau doar sa le sarut? Te deranjeaza daca am si eu acolo din cand in cand cateva aventuri? Stiu ca astea te-ar putea rani, dar gandeste-te la cate ocazii ti se vor da sa ma ierti dupa ce te insel!’ Singurul raspuns firesc care poate fi dat unui asemenea Don Juan este, desigur, o palma usturatoare si un „Fereasca Dumnezeu!” E limpede ca omul n-are nici cea mai vaga idee in privinta iubirii.” (pg.163)

Concluzia

Fara indoiala ca cel ce are Duhul Sfant in el si iubeste pe Domnul cunoaste si este convins deplin de raspunsul la acesta dilema.

Mantuirea nu este o comoara pe care o detin in buzunarul de la haina. Mantuirea este o relatie cu Domnul Isus. Mantuirea si Evanghelia sunt Insusi Domnul Isus Hristos. Mantuirea nu este ceva ce „imi da spre pastrare” Domnul Isus Hristos ci este Insusi Domnul Hristos dat pe Sine noua spre pastrare. Mantuirea este un mod de viata, o traire permanenta cu Domnul Isus si fiecare domeniu al existentei noastre este impregnat de prezenta binecuvantata a Domnului Isus.

Harul inteles corect nu va fi transformat niciodata in destrabalare ci dimpotriva ne va indemna la o viata tot mai sfanta in semn de recunostinta pentru Jertfa de mare pret prin care pacatul nostru a fost ispasit iar noi am primit in schimb libertatea, viata.

Crestinismul este o „religie” a recunostintei fata de Hristos Domnul. Crestinul este nu un multumit ci un multumitor, iar viata de credinta este expresia recunostintei celui salvat de la pierzarea eterna. Nimic din lumea asta si nici o placere fireasca oricat de fina nu mai prezinta interes in comparatie cu placerea si harul de a fi „casatorit cu Hristos.”

Fr. Ton spunea la o conferinta de tineret la Cluj- „curvia spirituala este sa intorci spatele Celei mai frumoase Fiinte din univers (Domnul Isus) ca sa te culci cu cea mai hidoasa si oribila fiinta din univers (prin pacat cu satana).” In realitate pacatul asta este- o aventura de o noapte cu satana.

Sa pretuim relatia cu Domnul!

2Cor.10.5 Noi rasturnam izvodirile mintii si orice inaltime care se ridica impotriva cunostintei lui Dumnezeu si orice gand il facem rob ascultarii de Hristos.

Schimbati de Adevar, traind adevarul proclamam adevarul!…incredinteaza la oameni de incredere care sa fie in stare sa invete si pe altii! (2Tim.2.2) Fa si tu la fel pentru Gloria Regelui si pentru extinderea Imparatiei Fiului lui David!

In slujba Regelui,

mihail

Leave a Reply

 
