Soli Deo Gloria

Din El, prin El si pentru El sunt toate lucrurile. A Lui sa fie gloria in veci! Amin. Rom.11.36

(Luca 3.1-17) Ocupat!…pentru Mesia

Posted by Calea Domnului on August 2, 2007

 Ocupat! ….pentru MesiaLuca 3.1-17   

Introducere

Ioan Botezatorul a fost omul hotarat de Dumnezeu sa mearga inaintea Domnului Isus in duhul si puterea lui Ilie pregatitnd norodul (1.17) pentru lucrarea mesianica ce avea sa inceapa in urma botezului Domnului.1.76-77 si tu, pruncule vei fi chemat proroc al Celui Prea Inalt caci vei merge inaintea Domnului ca sa pregatesti caile Lui si sa dai poporului Sau cunostinta mantuirii care sta in iertarea pacatelor luiDomnul Isus Insusi a vorbit norodului despre Ioan Botezatorul:Mat.11.7-11 …Isus a inceput sa vorbeasca noroadelor despre Ioan:”Ce ati iesit sa vedeti in pustie? O trestie clatinata de vand? Daca nu, atunci ce ati iesit sa vedeti? Un om imbracat in haine moi? Iata ca cei ce poarta haine moi sunt in casele imparatilor. Atunci ce ati iesit sa vedeti? Un proroc? Da, va spun si mai mult decat un proroc caci el este acela despre care s-a scris: Iata trimit inaintea fetei Tale pe solul Meu care Iti va pregati calea inaintea Ta.-Adevarat va spun ca dintre cei nascuti din femei nu s-a sculat nici unul mai mare decat Ioan Botezatorul…”

Trebuie slujitorul Domnului sa fie vazut?

Domnul Isus de mai multe ori repeta intrebarea „Ce ati iesit sa vedeti?” Era Domnul Isus invidios pe Ioan? Nu si-a implinit Ioan bine slujba? Nu trebuia Ioan sa fie vazut? Ba da, trebuia sa fie vazut. A fost parte din planul lui Dumnezeu ca Ioan sa atraga privirile asupra lui. Poate vi se pare gresit insa acesta este adevarul –Ioan, inainte mergatorul Domnului Isus a trebuit sa atraga privirile norodului asupra lui.

Luca 3.15 Fiindca norodul era in asteptare si toti se gandeau in inimile lor cu privire la Ioan daca nu cumva este el Hristosul…

Ex- Rolul minunilor– a fost acela de a atrage privirile oamenilor catre ei pentru ca mai apoi proorocii si apostoli sa redirectioneze privirile oamenilor catre Domnul Isus (vezi Moise, Pavel, Petru si chiar Domnul Isus)Iata deci cum si-a implinit Ioan slujba- El a atras privirile oamenilor catre sine. Dupa ce a reusit sa provoace opinia publica cu privire la probabilitatea ca el sa fie Mesia, in momentul acela Ioan le-a redirectionat atentia catre Adevaratul si Singurul Mesia –Domnul Isus.

3.16 Ioan drept rapsuns a zis tuturor: Cat despre mine eu va botez cu apa; dar vine Acela care este mai puternic decat mine si Caruia eu nu sunt vrednic sa-I dezleg cureaua incaltamintelor. El va va boteza cu Duhul Sfant si cu foc.

Oamenii credeau despre Ioan ca este puternic, ca are autoritate. Oamenii vedeau in Ioan un om vrednic de urmat, un om vrednic sa indrepte pe oameni pe caile Domnului. Insa in momentul in care Ioan a castigat acest statut privilegiat in fata norodului i-a fost usor apoi sa directioneze privirile oamenilor catre Domnul Isus. Ioan le spune: „Oameni buni voi credeti despre mine ca sunt puternic, ca am autoritate dar stati ca eu vreau sa va prezint pe cineva mult mai puternic, cu mai mare autoritate; voi credeti ca eu sunt vrednic dar stati ca eu cunosc pe Cineva mult mai vrednic, asa de vrednic incat eu care sunt apreciat de voi nu ma consider vrednic nici macar sluga sa-I fiu.”

Acesta este modul in care Ioan si-a implinit mandatul. Domnul Isus are nevoie de oameni vrednici si cu autoritate inaintea Lui care odata ce-si castiga aprecierea nordului sa se retraga lasand loc Domnului.Frati si surori, iubita biserica iata deci care este modul in care trebuie sa facem noi evanghelizare, iata care este solutia pentru a-i chema pe oameni la Domnul Isus. Mai intai de toate noi trebuie sa atragem privirea semenilor nostri catre noi. Daca noi nu suntem capabili sa-i determinam pe oameni sa creada ca suntem deosebiti, daca nu suntem capabili sa-i uimim prin puterea si vrednicia noastra morala niciodata nu vom fi capabili sa le aratam pe Domnul Isus.Saptamanile de evanghelizare, trupele de inchinare, faima predicatorilor si liderilor nostri sau fastul si frumusetea cladirilor de biserica nu sunt capabile chiar toate impreuna sa indeplineasca aceasta slujba pe care fiecare din noi suntem chemati s-o facem atragand privirile oamenilor catre noi.Noi nu-i vom putea goni pe oameni catre Hristos.  Mai intai ei vor trebui sa ne vada pe noi si chiar Domnul Isus spune ca „lumina noastra trebuie sa lumineze inaintea oamenilor ca ei sa vada faptele noastre bune si sa slaveasca pe Tatal nostru care este in eruri.”(Mat.5.16) Chiar „Ioan era lumina care este aprinsa si lumineaza si voi ati vrut sa va veseliti catava vreme la lumina lui.”(Ioan 5.35)Care este deci solutia? De ce nu vin oameni la Domnul Isus? Domnul Isus nu mai are putere? Nu mai este Evanghelia puterea lui Dumnezeu? Raspunsul este ca noi ne-am schimbat. Bisericile de astazi desi mai bogate financiar, desi mai cultivate intelectual totusi sunt mai sarace spiritual si duc lipsa de oameni de caracter, de oameni care sa se remarce in mijlocul intunericului, de oameni vrednici si cu autoritate spirituala care sa atraga privirile norodului. Odata ce biserica este lipsita de astfel de oameni ea se afla in incapacitatea de a indrepta privirile catre Hristos caci ei, oamenii trebuie sa fie aceia care asemenea lui Moise sa „inalte pe Fiul Omului.”   Ioan a spus- „Trebuie ca El sa creasca iar eu sa ma micsorez” Ioan 3.30 Eu va intreb- cum ar putea un om sa se micsoreze daca mai intai nu a fost mare? Ioan a fost intr-adevar mare inaintea oamenilor de aceea a fost capabil sa-si doreasca sa se micsoreze. Domnul Isus a fost mic sau chiar necunoscut oamenilor si acum trebuia sa creasca inaintea oamenilor. Cum a fost posibila cresterea Domnului inaintea oamenilor? Printr-un om mare care s-a micsorat pe sine aratandu-L pe Domnul si bucurandu-se atunci cand norodul il pararea de-acum pe el urmandul pe Cel Ce este Mire.Frati si surori, Dumnezeu ne-a chemat sa fim oameni mari in lume, oameni de caracter pentru ca mai apoi sa avem ce micsora pentru ca El sa creasca. Domnul sa binecuvinteze biserica aceasta cu tot mai multi oameni de caracter, oameni vrednici sa inalte pe Domnul. Esti tu Hristosul?Ioan a uimit nu doar norodul, nu doar omul de rand ci chiar si pe liderii religiosi. Fariseii chiar au trimis din Ierusalim sa-l intrebe cine este. Au crezut ca este Hristosul, proorocul sau Ilie. (Ioan 1.19-27) Si de aceasta data Ioan nu pierde prilejul sa se slujeasca de faima lui pentru a le vorbi despre Acela Care singur este vrednic sa primeasca slava si cinstea.

  Ajuns in inimile oamenilor ca mesia 

Cum a reusit deci Ioan sa ajunga a fi considerat ca posibil Mesia? Cum vom ajunge noi in inimile oamenilor sa fim considerati eliberatori sau salvatori ai lor? 

Vremuri  spirituale nefavorabile (v.1-2) Ne este de folos sa analizam putin contextul in care Ioan s-a ridicat in Israel si a ajuns sa capete un loc de cinste in inima norodului. Prinvind cu atentie vom vedea ca se aseamana mult cu vremurile noastre fapt ce demonteaza multe din scuzele pe care le aduc crestinii astazi ca justificare pentru lipsa de putere spirituala.Primul verset ne prezinta o lista sumara cu vedetele acelor vremuri. Doar simpla enumerare a lor ne prezinta succint imaginea spirituala si morala a vremurilor in care apare Ioan pe scena istoriei.

-Politica imorala si corupta (v.1)Iata vedetele vremii de atunci: Tiberius Cezar- imparat; Pilat din Pont- dregator in Iudea; Irod- carmuitor al Galileii; Filip- carmuitor al Ituriei si Trahonitei iar Lisania- carmuitor al AbileneiIstoria poate oferi mai multe dovezi ale coruptiei si imporalitatii acestor lideri politici totusi faima lor este suficient de raspandita incat fiecare din noi sa fi auzit de  cruzimea lui Pilat din ordinul caruia sunt masacrati oameni chiar in timpul slujbei religioase sau de Irod cel imoral ce traieste cu nevasta fratelui sau.  

-Religie imorala si corupta (v.2)Religia are si ea reprezentanti de seama in vremurile acelea- Mari preoti Ana si Caiafa. De fapt Caiafa era Mare Preot iar Ana era socrul sau (Ioan 18.13). Lucrul acesta poate mai are de spus si despre nepotismul ce-si spunea cuvantul chiar si in ocuparea locurilor de autoritate spirituala. Se poate observa ceva de genul acesta si in domeniul politic unde Filip carmuitorul Ituriei era fratele lui Irod. Probabil ca era la moda ca cei inaltati in dregatorii sa fie ruda intre ei.Ce vremuri… ce vremuri care parca le reflecte pe-ale noastre. Coruptia si imoralitatea din politica scandalizeaza opinia publica si tone de ziare stau martor pentru aceasta in timp ce norodul este obosit de minciuna si sperante inabusite. Legi peste legi parca facute sa apere pe cei faradelege si sa subjuge pe cei cinstiti. Tot mai multi oameni cauta sa gaseasca mijloace prin care sa insele legea intrucat considera ca nu se mai pot face afaceri cinstite in taraIn ce priveste religia…ecumenismul si-a facut aparitia. Principiile Scripturii sunt negociate la buna intelegere. Nepotismul ajunge sa decida cine sa fie in comitet, la amvon sau in alte pozitii de autoritate in cult. A fi pocait cu adevarat nu mai este o calitate ci poate fi o piedica in calea promovarii in slujire.La ce sa te mai astepti? Nu ne deranjeaza atat de mult coruptia si imoralitatea din politica dar atunci cand ea penetreaza tagma clericala aceasta stinge pana si ultima sclipire de speranta spre mai bine.  De aceea cei mai multi din vremurile noastre au cedat si parca nici macar nu mai asteapta ca ceva bun sa se intample. Nu mai credem in minuni iar biserica se afla intr-o stare de letargie morbida cand inchinarea bisericii ajunge sa fie cedata profesionistilor platiti.

Iov 9.24 Pamentul este dat pe mainile celui nelegiuitMica 7.2 S-a dus omul de bine din tara si nu mai este nici un om cinstit printre oameni

Te mai puteai astepta ca Domnul sa mai vorbeasca cuiva din popor? Te mai asteptai sa mai existe oameni curati carora Domnul sa le vorbeasaca si care sa proclame cuvant curat din partea Domnului? [Preoti, carturari, farisei si saduchei umpleau pamantul insa oameni ai Domnului….?] Te mai asteptai sa existe oameni care sa se pocaiasca? Te asteptai ca Domnul sa vorbeasca cuiva in pustie?[poate ca te asteptai sa auzi glasul Domnului venind din Templu, Domnul sa vorbeasca preotilor dar iata ca nimic bun nu venea de-acolo].Cuvantul Domnului ne aduce o incurajare. Poporul Domnului nu trebuie sa dispere indiferent cat de greu ar fi intunericul ce ne-nconjoara lumina Domnului ne surpinde iar planurile Lui si mai presus de intelegerea noastra.

Te asteptai ca Domnul sa nu mai vorbeasca iar daca exista aceasta posibilitate poate te asteptai sa vorbeasca marilor lideri religiosi. Cu toate astea …”Cuvantul lui Dumnezeu a vorbit lui Ioan” Te asteptai sa-l auzi in Templu dar iata ca El „…striga in pustie.”

Te asteptai sa nu mai existe oameni sfinti si curati dar Domnul ne intareste inima si spune copiilor sai la fel ca si lui Ilie ca mai pastreaza chiar in tara ta „sapte mii de barbati- pe toti cei ce nu si-au plecat genunchii inaitnea lui Baal si a caror gura nu l-au sarutat.” (1Imp.19.18)

Te asteptai sa nu mai existe oameni care sa simta povara pacatelor si care sa vina cu pocainta sa primeasca botezul spre iertarea pacatelor lor. Totusi iata ca multe noroade veneau sa primeasca botezul. Da, chiar in vremea marilor preoti corupti. Da, chiar in vremea politicienilor corupti intr-o lume imorala.

Te asteptai ca nimeni sa nu se mai avante pe ogorul evangheliei sa lucreze pentru Domnul si iata ca totusi „Ioan a venit prin tot tinutul din imprejurimile Iordanului si propovaduia botezul pocaintei pentru iertarea pacatelor…”(v.3)Astazi sunt multi in bisericile noastre care se dau inapoi de la slujire invocand tot felul de scuze si justificari. Fie vrebal fie non-verbal ei ne lasa sa intelegem ca vremurile politice, economice si religioase sunt cauza pentru care ei nu mai pot lucra. [Bisericile locale din care facem paret ofera suficente dovezi ce confirma acesta adevar atat in lucrarea muzicala, de misiune cat si in predicare.]Frati si surori sa invatam de la Ioan sa nu dam inapoi si sa indraznim sa slujim pe Domnul intrucat intunericul spiritual oricat de greu ar fi nu-L poate impiedica pe Dumnezeu sa lucreze.Ecl.11.4-6 Cine se uita dupa vant nu va semana si cine se uita dupa nori nu va secera. Cum nu stii care este calea vantului nici cum se fac oasele in pantecele femeii insarcinate tot asa nu cunosti nici lucrarea lui Dumnezeu care le face pe toate. Dimineata samana-ti samanta si pana seara nu lasa mana sa ti se odihneasca fiindca nu stii ce va izbuti, aceasta sau aceea sau daca amandoua sunt deopotriva de bune 

Deci ce sa facem in vremuri spirituale nefavorabile? 

 1. Atragem atentia prin contrast : Nu poti redirectiona ceea ce nu ai. Nu te poti astepta sa indrepti privirea oamenilor catre Hristos daca mai intai nu ai captat atentia oamenilor. Si trebuie sa tinem cont ca fara putere de atractie orice incercare de evanghelizare este sortita esecului.Cum atragem deci atentia? Prin contrast. Intotdeauna contrasul atrage privirile. Ex- cand multimile ies dintr-o sala iar unul intra prin mijlocul tuturor cine atrage atentia? Pe care il tii minte?Haideti deci sa vedem prin ce trebuie sa atragem privirile pentru ca nu oricum si cu orice trebuie sa atragem privirile. Observati ca lumea practica si ea acest principiu. Cauta sa atraga atentia si s-o mentina captata prin tehnologie, moda, frizuri etc.Cum trebuie noi sa atragem atentia? Prin acele lucruri pe care lumea nu le are:

 ·         -trairea in cumpatare Mat.3.4Cumpatarea este un element ce nu face parte din vocabularul omului modern si care trebuie sa se gaseasca in viata crestinului. Tot mai mult sunt oameni care sub diferite forme isi exprima lipsa de cumpatare cand spun –nu pot sa ma abtin… Puterea lor de cumpatare este cedeaza in fata tot mai multor placeri- hranei, bauturii, muzicii, curviei, TV, internet…etc

Gal.5.23 Infranarea poftelor –cumpatarea este roada Duhului Sfant; confirmarea prezentei Duhului in noiTit 2.12 …harul lui Dumnezeu care aduce mantuire …ne invata s-o rupem cu paganatatea si cu poftele lumesti si sa traim in veacul de acum cu cumpatare…Ioan Botezatorul a dat dovada de cumpatare intr-o lume fara frau iar lucrul acesta a atras atentia intrucat el era in contrast.Mat.3.4 Ioan purta o haina de par de camila si la mijloc era incins cu un brau de curea. El se hranea cu lacuste si miere salbatica …v.5 Locuitorii din Ierusalim, din toata iudea si din toate imprejurimile Iordanului au inceput sa iasa la el…

Cumpatarea in imbracaminteImbracamintea in cazul multora nu mai slujeste scopului initial sau unui scop de bun simt. Imbracamintea astazi ofera omului o noua oportunitate de a-si afirma puterea financiara sau mandria personala. Tot imbracamintea in cazul lumii slujeste scopului de afirmare si de accedere in medii mai selecte ale societatii.Mat.11.8 …iata ca cei ce poarta haine moi sunt in casele imparatilor- spunea Domnul Isus.Cumpatarea in imbracaminte a fost dintotdeauna o conditie esentiala in inchinare si inchinatorii adevarati au practicat-o:Gen.35.2-3 Iacov a zis casei lui si tuturor celor ce erau cu el: Scoateti dumnezeii straini… curatiti-va si schimvati-va hainele ca sa ne sculam si sa ne suim la Betel caci acolo voi ridica un altar Dumnezeului…. Ei au dat lui Iacov toti dumnezeii… cerceii pe care-i purtau in urechi. Iacov i-a ingropat in pamant…1Tim.2.9 Vreau de asemenea ca femeile sa se roage imbracate in chip cuviincios, cu rusine si sfiala; nu cu impletituri de par, nici cu aur, nici cu margaritare, nici cu haine scumpe

Fr. Valentin Popoviti surprinde in cateva versuri realitatea din biserica in ce priveste subiectul cumpatarii:Unii n-au loc sa se-arate si-atunci stau mai la-o-parteAltele sa-i vada lumea nici nu stiu ce sa mai poarteUite, din podoabe sfinte si evlavii ce-a ramasNu e mult si-o sa apara si veriga pusa-n nas Ca de rochii cu duiumul, sifonerele sunt plineSi acum la pas cu moda, cine se mai poate tine?Domnisoarele gatite in rochite „Leslie Fei” …Dar sa nu le ceri cumva sa-ti spuna Psalmul douas’trei Palarii de „Lord and Taylor” si din cele cotofanePe deasupra cu pampoane, cuciresi si cu bananeIn taioarele Cassini, moda „guler sifonat”Neam de neamul nostru, frate, nimeni nu s-a mai rugat 

Cumpatarea in hranaIoan a fost cumpatat in ce priveste hrana. Asta nu inseamna ca noi trebuie sa ne hranim cu lacuste insa are ceva de spus si biseicii de astazi caci trebuie sa recunoastem ca desi spunem ca sarbatorile trebuie sa hraneasca sufletul totusi mari eforturi se fac in bucatarie si multa mancare este risipita apoi.In timp ce unii mananca pentru ca sa traiasca altii traiesc ca sa manance.1Cor. 10. 31 deci fie ca mancati, fie ca beti, fie ca faceti altceva- sa faceti totul pentru slava lui Dumnezeu. Iata deci ca si factorul hrana si modul cum o administram are de-a face cu spiritualitatea omului. Spiritualitatea omului se vede chiar si la masa cu furculita si cutit.Filip.3.19 Sfarsitul lor va fi pierzarea. Dumnezeul lor este pantecele… 

Frati si surori care este nivelul de cumpatare al bisericii? Care este nivelul tau de cumpatare? Dragul meu frate si sora- care este placerea in fata careia nu poti da dovada de cumpatare? Care este domeniul in care iti lipseste cumpatarea? Identifica-l si lucreaza! Da-ti toata silinta sa fii cumpatat. Intrucat fara cumpatare nu esti diferit deloc fata de lume. Nu cauta sa te asemenea cu ei, nu cauta sa te armonizezi cu ei caci atunci nu-i vei mai putea atrage. 

·         -invatatura despre sfintenie 3-6Al doilea element de contrast menit sa atraga privirile oamenilor asupra noastra este invatatura despre sfintenie. Da, sfintenia pe langa cumpatare reprezinta un alt element pe disparut din panorama vremurilor noastre.Cand condamni pacatul in viata ta atunci ai puterea si suportul necesar sa poti spune si ca Dumnezeu de fapt condamna pacatul.Ioan a atras atentia printr-un trai ce se constituia in contrast cu tot ce exista atunci in randurile liderilor religiosi care „îşi fac filacteriile late, îşi fac poalele veştmintelor cu ciucuri lungi; (Mat.23.5). Acum si contrastul invataturii atrage atentia- Ioan nu incearca sa justifice pacatele oamenilor, nici nu incearca sa indulceasca mesajul de judecata al lui Dumnezeu; el nu vrea sa numeasca raul bine si binele rau si nu vrea sa lege in chip usuratic rana fiicei poporului Domnului. Si noi traim vremuri in care pacatul si pofta sunt incurajate. Reclamele iti spun ca meriti sa fii rasfatat iar ofertele lumii te indeamna sa traiesti in pacat, sa-ti urmezi instinctele fara a te simti intimidat de morala biblica. Adevarul este adevarul tau; adevarul este ceea ce iti place.Intr-o lume ca asta noi suntem chemati atat prin vorba, atitudine si fapta sa afirmam contrariul. Ioan vorbea despre pocainta, despre pacat, despre un botez necesar spre iertarea pacatelor, vorbea despre o judecata si despre un foc al iadului care nu se stinge.Fratilor nu vom atrage atentia lumii asupra noastra daca prin biserica vom cauta sa oferim justificari teologice pentru practicarea pacatului. Noi trebuie mai intai sa condamnam pacatul in vietile noastre pentru ca mai apoi sa avem puterea, autoritatea sa-l condamnam si in vietile altora si nu doar de la amvon- nu doar amvonul trebuie sa ramana locul iar predica sa fie timpul condamnarii pacatului. Viata noastra zilnica- prin atitudine colegul meu trebuie sa simta rusine atunci cand injura langa mine, prietenii trebuie sa stie ca pornografia si flirtul sunt pacate; prin vorba si prin fapta colegii trebuie sa stie ca a fura statul este pacat si ca a nu composta biletul, a copia sau a chiuli sunt fapte condamnate de Dumnezeu.In mesajul lui, Ioan a afirmat ca -pentru iertare trebuie pocainta si nu se poate iertare fara pocainta (3.3) in timp ce lumea invata ca nici pacat nu exista-fara pocainta nu esti pregatit pentru intalnirea cu Domnul (3.4)in timp ce lumea nici macar nu se asteapta la o astfel de intalnire-este o judecata ce apartine Domnului asupra tuturor celor pacatosi (3.9 securea a si fost infipta la radacina pomilor; orice pom care nu face roada buna este taiat si aruncat in foc) in timp ce lumea nu ia in serios un astfel de avertisment-este un iad (3.17…iar pleava o va arde intr-un foc care nu se va stinge) Frati si surori de un astfel de mesaj avem si noi nevoie sa-l prezentam in lumea aceasta. Noi suntem chemati sa condamnam pacatul din lume nu inainte de a-l condamna in noi. Ioan l-a condamnat intai in el prin cumpatare si apoi a putut oferi si invatatura despre sfintenie. Invatatura despre sfintenie sustinuta de marturia unei trairi in cumpatare prezinta contrastul asteptat de Domnul din partea noastra.  

 2. Provocam gandirea prin intelepciune: Nu este suficient sa atragi atentia. Poate ca asta este unul dintre lucrurile mai simple insa ce este important este sa le provocam gandirea intr-o lume ce subestimeaza activitatea gandirii. Mesajele lumii acesteia folosesc mai mult comunicarea vizuala si cauta sa induca concluzii si nu sa declanseze un proces de gandire. Totusi ni se spune ca datorita lui Ioan „norodul era in asteptare si toti se gandeau in inimile lor”(3.15)Care sunt acele lucruri care vor provoca gandirea oamenilor? Aceste lucruri le descoperim din raspunsul pe care Ioan il ofera celor ce vin la el sa fie botezati. Observati ca sunt doua categori de oameni care raspund evangheliei iar noi trebuie sa fim trezi si sa intelegem asta: unii care trebuie respinsi de la botez si altii care trebuie primiti si invatati apoi cum sa traiasca viata de credinta. 

 ·         -nepartinirea   v.7-9Nepartinirea este un alt aspect pe cale de disparitie in lume. In general lumea nu mai are criterii obiective dupa care sa faca departajarea valorilor ei. Datorita acestui fapt- vazand partinire in toate domeniile oameni se indreapta catre biserica sperand ca aici va gasi nepartinire.Ioan Botezatorul a fost confruntat cu situatii delicate. Vamesi (oameni bogati), farisei si saduchei (intelectuali) si soldati (oameni puternici) veneau sa fie botezati. Ioan s-ar fi putut gandi ca daca ii boteaza pe ei atunci si evanghelia sa ar fi primita in randurile intelectualitatii si a oamenilor influenti din tara.Aici trebuie sa recunoastem ca in zilele noastre uneori biserica nu mai are filtre pentru oamenii bogati, influenti sau intelectuali. Ce ai fi facut tu daca ai fi fost in locul lui Ioan? Ai fi raspuns la fel?Dupa ce atrage multimile Ioan nu ii primeste pe toti. Desi multi sunt chemati totusi putini sunt alesi. El le spune- „Bine-ati venit dar stati putin ca nu oricine poate fi botezat…”.  Mat.3.7 dar cand a vazut pe multi din farisei si din saduchei ca vin sa primeasca botezul lui…Luca 3.7 Ioan zicea noroadelor….Pui de naparci….Intelegem de aici ca botezatorul are si responsabilitatea de a vedea cine vine sa se boteze. El nu trebuie sa inchida ochii. Mai vedem ca nu trebuie doar sa vada ci trebuia sa si aduca mesaj de condamnare a fatarniciei care sa demaste motivatiile ascunse ce stau in spatele intentiei de a primi botezul. Nu toti care primesc botezul au intentii curate de aceea Ioan zicea– repeta mesajul intrucat oamenii  pricep greu. Trebuie sa avem un mesaj de chemare dar si un mesaj de filtrare a celor credinciosi.Botezatorul nu are doar responsabilitatea de a hotara cine trebuie botezat dar are la dispozitie si criterii dupa care treubuie sa evalueze starea spirituala a candidatului pentru botez. Ioan nu ii respinge definitiv ci doar ii amana pentru botez trimitandu-i intai sa faca roade vrednice de pocainta. Sunt niste dovezi incontestabile ale pocaintei care trebuie prezentate si care sunt de fapt evidente.Partinirea a patruns subtil si in bisericile noastre unde relatiile de rudenie, prieteniile si afinitatile de diferite nuante au un cuvant mult mai puternic de spus spre deosebire de teama de Domnul. Traim vremuri in care in biserica relatiile de rudenie de sange sunt mult mai puternice ca relatia cu Domnul Isus, mai apreciate spre deosebire de relatiile din cadrul familiei Domnului. Iacov 2.1-9 prezinta alte aspecte ce tradeaza falimentul bisericii de a practica invatatura de nepartinire.Ioan Botezatorul a reusit sa provoace gandirea norodului intrucat a fost nepartinitor. Faptul ca a putut tine piept si cu indrazneala sa infrunte pe saduchei si farisei a fost un lucru ce a determinat pe popor sa gandeasca ca omul acela stie ce face si crede ceea ce face.Pana unde trebuie sa fim nepartinitori? Care este limita? Ioan Botezatorul nu si-a schimbat principiile nici macar cand era vorba de Irod. A avut puterea sa-l infrunte si sa condamne chiar pacatul din viata lui Irod chiar daca asta avea sa-l coste viata. A platit cu viata pentru pastrarea principiului nepartinirii. Dragul meu, tu esti gata sa condamni pacatul din viata rudelor tale si sa fi astfel nepartinitor? 

·         -priceperea v10-14Daca nepartinirea lui Ioan am vazut-o in raspunsul oferit celor respinsi la botez priceperea o vedem in raspunsurile oferite celor primiti la botez. Apropo- pe cine botezam? Aici vedem pe cine trebuie sa primim la botez. Versetele acestea ne prezinta trei categori de oameni: noroade, vamesi si astasi. Un lucru comun lor este faptul ca ei intreaba „ce trebuie sa facem?” Da, acestia sunt oamenii care trebuie primiti la botez- cei ce doresc sa stie ce trebuie sa faca. Traim vremuri in care vin la botez tot mai multi oameni care vor sa se boteze pentru a-ti spune ce sa faci nu pentru a te intreba ce trebuie sa faca. Astfel in biserici sunt tot mai multi oameni care stiu ce trebuie sa faca pastorul, ce trebuie sa faca comitetul, ce trebuie sa faca dirijorul, diaconul …dar care nu mai au nevoie de a sti ce trebuie sa faca ei. Cu alte cuvinte ei fac totul bine si au si cunostinta necesara si suficienta pentru a nu mai intreba ce trebuie ei sa faca.Desi un om al desertului totusi iata ca el stie sa poarte un dialog si nu fuge de intrebari. Stie sa vorbeasca atat cu oameni de rand cat si cu reprezentatii religiosi, chiar cu vamesi si soldati romani.Priceperea lui o vad si in felul in care raspunde. El nu are acelasi raspuns pentru toti. Sfaturile pe care le da norodelor nu le da vamesilor iar sfaturile valabile pentru vamesi nu sunt relevante pentru soldati. Iata un om care stie sa imparta drept Cuvantul.

Trebuie sa recunoastem ca de multe ori multi din bisericile noastre dau dovada de lipsa de pricepere atunci cand afirma ca Domnul Isus este raspunsul la toate problemele lor insa nu stiu cum sa aplice acest raspuns in mod specific in functie de situatie.

Ex- cand iau un medicament de la farmacie pun o intrebare farmacistei- „Cum se ia?” Nu conteaza ca ai medicamentul potrivit daca nu il ei intr-un mod potrivit. Chiar poti muri cu medicamentul potrivit in brate.In acelasi fel noi trebuie sa fim capabili sa le spunem oamenilor cu diferite probleme cum trebuie sa asculte de Domnul Isus. Chiar Domnul Isus nu a raspuns tuturor la fel- invatatorului legii pentru ca se incredea in bogatiile lui ii spune sa vanda tot ce are pe cand lui Zacheu nu-i cere asta si nici femeii Samaritence.Vom provoca gandirea oamenilor cand ei vor vedea ca nu suntem roboti ci ca stim sa aplicam invatatura Domnului Isus in situatii specifice si pentru cazuri specifice.   

Am vorbit despre cumpatare si sfintenie care atrag atentia; am vorbit despre nepartinire si pricepere care provoaca gandirea iar in final este necesar sa mai vorbim si de sinceritate intrucat prin sinceritate va fi usor apoi sa redirectionam atentia oamenilor spre Domnul Isus.Interesant- acum inteleg de ce oamenii credeau ca Ioan este Mesia- pentru ca sfintenia, cumpatarea, nepartinirea, priceperea si sinceritatea sunt caracteristici ale lui Mesia, se gasesc in El si nu in firea pamanteasca, nu la omul de rand. Domnul sa ne ajute iar noi sa ne dam toata silinta sa avem din belsug aceste calitati in noi.  

 3. Directionam atentia prin sinceritate Greul a trecut. Acum singurul lucru ce se asteapta de la noi este doar sineritatea. Nu este nevoie de viclenie sau minciuna ca sa ii poti aduce pe oameni la Hristos; nu este nevoie de magie. Dupa ce ai atras atentia omului, dupa ce le-ai provocat gandirea acum este suficient sa accentuezi o alta calitate- sinceritatea. 

·         -cine sunt eu v.16Dupa ce a crescut in ochii oamenilor el recunoaste acum ca este nimic. Cum face asta?Nu raspunde neintrebat– initiativa de a da detalii despre sine nu a fost a lui ci a norodului. El nu a cautat sa spuna nimic despre sine pana nu au intrebat ei.Ex- se prezinta ca un glas in pustie (Ioan 1.23). De ce glas? Pentru ca glasul nu se vede ci doar se aude.Nu raspunde la intrebari nepuse. In Ioan 1.19-21 fiind intervievat de trimisii fariseilor de la Ierusalim el raspunde doar la itnrebarile lor negand ca este el Hristosul, proorocul sau Ilie. Cu toate astea nu adauga sa spuna ca este verisorul sau ruda cu Hristosul. Nu cauta sa iasa el in evidenta.

 ·         -cine este El v.17Acum cand toata lumea se uita la el ca la Mesia, acum cand toata atentia norodului si a mai marilor vremii era indreptata catre el, Ioan, prietenul Mirelui care are mireasa cu smerenie face un pas inapoi pentru a-L prezenta pe Acela Care singur este vrednic de cinste si de toata Gloria- Domnul Isus. Ioan a tinut in inimile oamenilor un loc ocupat pentru Mesia iar acum cedeaza locul.Ioan le spune: „Oameni buni voi credeti despre mine ca sunt puternic, ca am autoritate dar stati ca eu vreau sa va prezint pe cineva mult mai puternic, cu mai mare autoritate; voi credeti ca eu sunt vrednic dar stati ca eu cunosc pe Cineva mult mai vrednic, asa de vrednic incat eu care sunt apreciat de voi nu ma consider vrednic nici macar sluga sa-I fiu.”Ioan 1.29-30 …Ioan a vazut pe Isus venind la el si a zis:”Iata Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatul lumii! El este Acela despre care ziceam- Dupa mine vine un om care este inaintea mea caci era inainte de mine…”Cum este posibil sa vii dupa cineva si totusi sa fii inaintea lui? Domnul Isus a fost facut de cunoscut lumii dupa Ioan insa El a fost dintotdeauna lumina oamenilor. Ioan a vorbit despre Domnul Isus mai mult ca despre sine intrucat s-a lasat condus de principiul- „trebuie ca El sa creasca iar eu sa ma micsorez.” Domnul sa ne ajute iar noi sa ne dam toata silinta sa fim astfel de oameni care sa putem prezenta cu cinste pe Acela vrednic de cinste; sa fim oameni mari pentru a ne putea smeri apoi de dragul si pentru gloria Domnului. Geabou MihailSoli Deo Gloria 19-ian.-07  Biruinta -Arad  Predicata-Harul Frumuseni- 6 ian 07-Biruinta Arad – 7 ian 07-Sega Arad -18 ian 07         

One Response to “(Luca 3.1-17) Ocupat!…pentru Mesia”

  1. ildi b. said

    Mi-a placut f mult mesajul, e hrana tare pe care bine ar fi daca am reusi sa o “mancam” cu pofta. Doamne ajuta-ne !!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: